eBike Motor Studio

eBike Motor Studio

Našimi zákazníky jsou cyklisté, bikeři a trailisté, kteří potřebují opravu motoru na svém kole.

Opravujeme motory elektrokol všech značek: Apache (TZDS), Bafang, Bosch, Brose, Shimano, Yamaha.

eBike Motor Studio Vám pomůže!

Otázky a odpovědi

Lekce 1: Obecné dotazy k motoru

Při jízdě motor skřípe. Jsou to ložiska, je nutno uvažovat o opravě?
Skřípaní má mnoho možností původu. Je dobré definovat, při jakém jízdním režimu se zvuky objevují. Obvykle jsou zdrojem vrzání, praskání případně pocitu rázových úderů všechny jiné důvody, jen ne ložiska. Jsou to například uvolněné šrouby motoru, které způsobují pohyb motoru po rámu, ramena klik, pedály, sedlovka a i samotné sedlo, táhla zadního zavěšení, špatný typ nebo opotřebovaný pastorek (Bosch), nosič u Yamahy, paprsky a i osa – hřídel zadního kola. Uvolnění motoru není myšleno doslova, spoj je jen nedostatečně těsný tak, aby zvuky nevydával.
Video – příklad 1) youtu.be/MrsHHP-zt-g
Video – příklad 2) youtu.be/8ghUnL0-MDw
Ložiska obvykle nevrzají. Není nutno uvažovat o servisním zásahu do motoru.

Problematika vody, vlhkosti a těsnosti motoru je zcela zásadní. V opravárenství tvoří voda 75 %, lidská chyba a špatný jízdní režim 15 – 20% problémů, zbytek jsou materiálové a konstrukční vady.

Je můj motor vodotěsný?
Odpověď zní, ne. Motory kol jsou voděodolné, avšak nejsou vodotěsné. Vedlo by to k většímu tření a nižšímu dojezdu baterie. Zákazník by vodotěsný motor viděl v různých testech a recenzích podle kterých se rozhodují, jaké kolo si koupit.

Takže takto s eletrokolem nejezdíme:

V případě, že motor byl z jakéhokoliv důvodu atakován vodou, doporučoval bych ten nejmenší (a nejlacinější) servisní zásah. Tedy rozebrat motor, důkladné vyčištění částí, nejlépe ultrazvukem a nanést nové mazivo. Jak na ložiska, tak na ozubená kola. Foto výše 1 – ilustrační foto, 2 - koroze na ozubeném kole, velmi dobře vidět je po třech měsících co zákazník několikrát projel řekou Bobrůvkou cestou z Tišnova do Ždárce. Nebroďte žádnou vodou hlouběji, než je spodní část motoru.

Pokud se mi do motoru dostane voda, vyschne?
U Yamahy najdeme velmi malou prodyšnou membránu, která umožní motoru vyschnout. Avšak tato doba je velmi dlouhá. Je velmi pravděpodobné, že pokud voda na motor více než kape, motor bude mít problémy popsané v předchozí otázce. U jiných motorů tato membrána není, jakmile se voda dostane do těla motoru, nemá jak uniknout a začne negativně působit. Mění chemické a fyzikální vlastnosti dílů vně motoru. Nejdříve je to mazivo, poté povrchy jednotlivých dílů, elektrosoučástky a také tělo motoru.

Jak kolo umývat, skladovat a jak mohu ochránit svůj motor před vniknutím vody?
Otázku umývání ebiku řeší nejlépe toto video:
youtu.be/LtDlJDNfDb8
Velmi dobré zkušenosti mám s kompresorem, kterým se ukončuje mycí část procesu. Ve videu je mycí stěna, já používám stojan a kyblík s klasickým smetáčkem na smetí plus dva speciální kartáče, které dostanete v každém cykloservisu. Tlakovou vodu se sprchou používám jen na finální oplach. Pokud možno myjte kolo ve svislé poloze, ne na boku. Kolo skladujte ve vzpřímené poloze a na suchém místě. Pokud převážíte kolo na vozidle za deště, dbejte na to, aby byl motor zakrytý, pomůže Vám obyčejná igelitka a elektrikářská stahovačka. Jízda v dešti v 80 km rychlosti je horší jak umývání tlakovou vodou, svoje hraje aerodynamika. Pro některé motory existují ochranné prvky, bohužel ne pro všechny. MudStop a těsnění na pravou stranu klikového hřídele je řešení zatím pro motor Bosch gen 2.

Je v pořádku nanést (našplíchat, nalít) trochu oleje na ložiska nebo na klikový hřídel?
Ne! Pokud máte pocit, že musíte ložiska namazat, je to varování, že je něco špatně. Věnujte motoru zvýšenou pozornost. Motory nejsou navrženy tak, aby v nich byl olej. Ten naopak může způsobit problémy ložiskům, případně základní desce, stěnám, nátěrům a mazivu. Především to udělá hrozný nepořádek, který najdete po odšroubování krytů. Umožníte usazování nečistot a prachu v blízkosti klikového hřídele a dalších točivých součástí. Je tu tendence přenášet nečistoty formou emulze vně motoru.

Po předchozí jízdě je zadřená klika.
Před jízdou se nestandartně chová displej.
Během jízdy se občas na velmi krátký odpojí baterka nebo vypne displej.
Pocit tvrdšího chodu kliky.
Chod motoru má kovový zvuk.

Je to proto, že voda vnikla do motoru a ložisek buď během Vašich posledních jízd nebo mytí kola. Zrezivěly kuličky ložiska, nejčastěji ložiska hlavního převodu na pravé straně motoru, které jsou velmi malé. Obecně to znamená začátek konce nejen pro ložisko. Vyosení, deformace, materiálové třísky či drobné spony jsou pak příčinou toho, že se deformují další mechanismy nejen na klikovém hřídeli. A to přes volnoběžku až k základní desce. Ta je poškozována nejen mechanicky, ale i namáhaná tepelně. To je příčinou chyb elektroniky a velmi často to vede k již velmi drahým servisním zákrokům. Ve třech případech zákazníci velmi složitě realizovali opravy či koupi náhradních desek:

Foto výše: 1) Silně poškozená základní deska 2) Kromě poškozené základní desky je vidět postup rzi na jednotlivých ložiscích 3) Poškozené ozubené kolo, drobné materiálové spony nejen z ložiska, ale i z rozvířeného materiálu ze základní desky.

Video níže je možná trochu reklama společnosti VeloLab, vyrábějící MudStop. Ale pokud zvuk motoru číslo 2 Vám připadá povědomý, potom doporučuji vyhledat náše Ebike Motor Studio. Dozrál čas na servisní zásah.
youtu.be/HDCm_YgyU3g

Malá poznámka, pravdou je že zvuku motoru číslo 3 jsem dosáhl na svém eBike servisní opravou a osazením MudStopem po cca 6.000 km. Zvuk motoru číslo 1 jako nového motoru se mi jeví nepravděpodobně.

eBike Motor
Studio

Co?

Oprava motorů elektrokol.

Jak?

Servisem motorů značek na našem trhu.